Marius Bjørklund holder igjen mens Andreas Karlsen strammer skruene på en Massey Ferguson fra 90-tallet.

Her sikres gamle motorer nytt liv

I et verksted på Leirbekkmoen i Målselv, sørger mekanikerne for et lengre liv til gamle motorer.

Publisert

– Her står motoren til en Massey Ferguson 30-50 fra 90-tallet. Der borte har vi en Valmet 311 som er noen år eldre, fra slutten på 80-tallet, sier daglig leder ved Nordic Motor, Marius Bjørklund.

Han har tatt oss med på en omvisning inn i det aller helligste, verkstedet. Der står det biler som er inne til service, og som det skrus på. Der står det flere båtmotorer og traktormotorer, både nyoverhalte og dem som venter på deler. Noen står innpakket, klar for at eieren skal hente dem, eller at de skal hentes av bud som skal levere dem til sine eiere. I tillegg står det flere bilmotorer, blant annet fra en A-Ford fra slutten av 20-tallet, som har vært inne til service hos verkstedet på Leirbekkmoen.

Tilårskomment

Sammen med sine kolleger, sørger Bjørklund for at livet til motorene, og doningene de står i, forlenges.

– Det går mye i traktormotorer og overhaling av dem. Det er gjerne de som er litt eldre, fra slutten av 90-tallet og helt tilbake til 60-tallet som folk kommer hit med, forklarer Bjørklund.

 

Daglig leder Marius Bjørklund foran hylla som inneholder en eldre Valmet traktormotor. Motoren er demontert og skal settes sammen så snart nye deler er på plass.

Nye modeller som må «under skiftenøkkelen» kjører kundene helst tilbake til forhandlere, ettersom det da ofte kan være garantisak med i bildet.

– Det er gjerne det som er litt tilårskomment som vi kan hjelpe med, bemerker Bjørklund.

– Vi er merkeuavhengig og har ikke diagnoseverktøy for de nyere traktormodellene, men når garantitida er over, da kommer de til oss. Det er gjerne spesialting det går i, som boring av sylindre, sliping av veivakslinger, reparasjon av topper og testing av dyser, opplyser han.

Denne innretningen brukes til å avdekke sprekker i akslingene. Det sprøytes et middel over akslingen og settes på lys, på den kan sprekkene avdekkes.

Hva er ditt inntrykk – er folk mer opptatt av å forlenge levetida på maskinene sine enn de var før?

– Det kan virke sånn for meg, sier Bjørklund.

Han trekker fram et eksempel.

– En kunde har en traktor som brukes til blant annet skogdrift. Når den ikke er i bruk, står den i en garasje. Vi pleier å ha den inne hos oss på service. Eieren tar godt vare på den. Det virker for meg som flere og flere vil holde maskinene sine ved like, ta vare på dem og bruke dem lengre, framfor å kjøpe nytt hele tida, sier den daglige lederen ved Nordic Motor.

Denne akslingen er klar for nedpussing. 25/100 millimeter må den slipes ned.

 Jevnt tilsig

Sigurd Pettersen sitter sammen med Bjørklund i kundemottaket den dagen Nye Troms er på besøk. Han forteller at Nordic ikke har noen statistikk på hvor mange traktorer de forlenger livet til årlig.

– Men det er et jevnt tilsig hvert eneste år. Om vinteren er det mye arbeid med topper (øverste del av motoren) som de vil ha planert, men det er også dem som kommer med hele motoren og skal ha en full overhaling, forklarer Pettersen, som har en årrekke bak seg i bedriften.

Han var blant annet daglig leder før Bjørklund overtok.

Pettersen forteller, tross for at han ikke har noen statistikk å forholde seg til, at de ikke har fått færre oppdrag med årene.

– Vi utfører arbeid som ingen andre gjør. Boring, sliping … Det må de hit for å få det gjort, meddeler han.

– Og om vinteren er det også gjerne en snøfreser som trenger noe sveising også, legger han til.

Sigurd Pettersen har vært ved Nordic Motor en årrekke. Her sammen med Marius Bjørklund i kundesenteret.

Demonterer

Bjørklund forklarer at de demonterer motorene som de får inn. På den måten finner de ut av hva som må gjøres.

– Deretter får kunden et tilbud og vi skaffer delene som trengs, opplyser han.

Nye Troms spør om hvordan det er å drive litt utenfor allfarvei. Men Bjørklund vil ikke være helt med på den beskrivelsen.

 – Altså, vi ligger jo bare seks-sju minutters kjøring fra avkjøringa på E6 ved Olsborg. Det er kortere seg derfra til oss enn til Andslimoen. Det tar ikke lange tida å kjøre hit, smiler han.

Og Bjørklund kan fortelle at de har kunder fra nesten hele landet.

– Nylig bestilte vi en topp til en Volvo-motor. Han som bestilte via oss, var fra Østlandet. Når folk bestiller sørfra via oss, viser vi at vi er konkurransedyktige, slår han fast.

Powered by Labrador CMS