Ryaforbindelsen kan ble nedbetalt i løpet av de neste, drøye tre årene.

Kan være nedbetalt i løpet av 2027

Et svar på hvorfor elbiler må betale mindre i tunneler, ga også svar på hvor lenge det er til Ryaforbindelsen kan være nedbetalt. 

Publisert

I august 2023 sendte en bilist en henvendelse til bompengeselskapet BPS Nord angående kostnader med tanke på å kjøre gjennom Ryaforbindelsen med elbil, kontra en fossildrevet bil. 

BPS Nord skrev i sitt svar at bompengeselskapene ikke hadde mulighet til å påvirke dette, at det var politikerne, kommunen og fylkeskommunen som bestemte. 

Bilisten sendte deretter en henvendelse til fylkeskommunen i desember i 2023. Etter å ha purret på svar, har nå svaret kommet. Bilisten spurte også om ikke Ryaforbindelsen var nedbetalt. 

Det var avdelingsleder i Ressursavdelingen i Troms fylkeskommune, Jan Egil Vassdokken, som førte svarbrevet i pennen på vegne av fylkeskommunen. I sitt svar skriver han blant annet at det er Stortinget som har vedtatt at nullutslippskjøretøy skal betale 50 prosent mindre enn kjøretøy som går på fossilt brennstoff gjennom bomstasjoner, på ferger og når det gjelder parkering. 

– Dette innebærer at det lokalt kan fastsettes en takst for nullutslippskjøretøy i bompengeanlegg, med forutsetning om lokalpolitisk vedtak, skriver han. 

Videre skriver han at kommunestyret og fylkesting må godkjenne endringer før en søknad kan sendes Vegdirektoratet. Vegdirektoratet har takstmyndighet i saker som handler om bompenger. 

Fylkestinget vedtok i 2018 at rabatten for elbiler skulle endres, men styret i Ryaforbindelsen og kommunestyret i Tromsø sa nei. 

Avdelingslederen skriver også at Stortinget vedtok en innkrevingsperiode på 19 år fra åpningen av tunnelen. 

– Med dagens trafikknivå og bompengeinntekter, ser det ut til at prosjektet kan være ferdig nedbetalt i løpet av 2027, skriver avdelingslederen i svarbrevet. 

Ryaforbindelsen sto ferdig til bruk og ble åpnet i  september 2011. Den 2.675 meter lange tunnelen mellom Balsnes på Malangshalvøya og Larseng på Kvaløya, erstattet fergeforbindelsen mellom Vikran og Larseng. Det si at det maksimalt kan kreves inn bompenger fram til høsten 2030 ifølge Stortingets vedtak. 

Powered by Labrador CMS