Tore Haugjord forteller om taxibransjen.

Taxinæringen: – Ikke levelig

Tore Haugjord er eneste bileier innenfor taxibransjen i Bardu. Han forteller om en hard realitet.

Publisert Sist oppdatert

Han forteller at det ikke er ikke levelig å skulle legge opp til at taxien har 24-timers vakt.

– Når det verken er biler eller sjøfarer så går det ikke, sier Haugjord.

Haugjord eier en bil som deles mellom to sjåfører, en på heltid og en pensjonist som hjelper til innimellom. Han har planer om å snart kjøpe en bil til.

– Vi er ganske presset av Pasientreiser. Sykekjøringen tar største delen av kapasiteten vår, så det er ikke rom for annen kjøring på kveld og helg, sier han.

Risikosport

Han nevner som et eksempel at det er risikosport å kjøre pensjonister til Domus Setermoen.

– Dersom vi kjører en gjeng pensjonister til Domus Setermoen, så ønsker de gjerne å bli hentet av samme bil når de er ferdig handlet. I mellomtiden kan det være at vi får et oppdrag om å kjøre en pasient til Tromsø. Da har vi ikke sjans å hente de eldre som har handlet ferdig, forklarer han.

Pensjonistene i eksempelet får da forklart at det ikke er noen garanti for at de kan hentes når de skal hjem.

Problemstillingen er et to-egget sverd. Mange ordner seg derfor skyss privat.

Samtidig nevner Haugjord at det er muligheter for de som er interessert å begynne og kjøre taxi.

– Det er ingen som vil kjøre. Jeg tror unge i dag forventer å få en million i lønn, sier han.

Ønsker ikke elbil

En annen faktor er at Pasientreiser ønsker at det skal være elbiler.

– Vi har et anbud der vi får lov å ha dieselbil, det anbudet går ut nå til høsten. Det er mulighet at avtalen blir forlenget et år, sier Haugjord.

Skulle det være at avtalen ikke blir forlenget og Pasientreiser krever at det skal brukes elbil ønsker ikke Haugjord å fortsette.

– Det er ikke tilrettelagt for det i denne landsdelen. Det tar for lang tid å stoppe å lade og det er ikke nok ladere her i nord. I motsetning kan du fylle opp diesel på få minutter å kjøre videre, forteller han.

Han legger til at sjåførene har dager der de kjører opptil 70 mil på en dag.

Hauggjord kjører ikke selv, men står som bileier. Selv jobber han på Skoglund Transport der han kjører bulkbil.

Videre forteller han at sjåførene hans ofte må hjelpe til i Senja kommune. Der har det lokale taxiselskapet elbiler og det er ikke alltid de får start på bilene på vinteren.

Powered by Labrador CMS